Puljens indsatsområde har til formål at understøtte udviklingen af bibliotekernes digitale services, platforme og formater.
Hvad kan der søges til? Der kan både søges støtte til projekter, der har fokus på at udvikle digitale bibliotekstilbud, og til projekter, der har fokus på at udvikle og forbedre driften med henblik på at skabe et bedre og mere effektivt digitalt bibliotekstilbud for borgerne.
Projekterne skal have nationalt perspektiv og indeholde en skitse over implementering og fremtidig drift. Det er en forudsætning, at det, der udvikles i projektet fremover ejes af bibliotekerne.
Hvilke typer udgifter kan der ydes støtte til?
Tilskud til løn og konsulentbistand Det er muligt at søge midler til lønudgifter i forbindelse med projektet. Timelønsatserne skal som udgangspunkt afspejle de reelle lønomkostninger knyttet til de enkelte medarbejdere og følge den gældende kommunale overenskomst. Timeforbruget og timelønsatsen skal udspecificeres i det obligatoriske budgetskema.
Der lægges i vurderingen af ansøgningen vægt på, at der argumenteres for det specifikke behov for eventuelle udgiftsposter til konsulentbistand. I skal sandsynliggøre, at den erfaring og viden, der genereres i projektet, bliver forankret i biblioteket.
Puljen støtter ikke:
Puljen kan søges af folkebiblioteker, kommuner og institutioner mv.
Der kræves en medfinansiering fra ansøgers side på min. 25 % af det samlede budget. I særlige tilfælde kan der dog dispenseres for andelen af medfinansiering, hvis projektet har et nationalt perspektiv og allerede fra starten har en udpræget grad af national inddragelse og relevans samt anses for væsentligt at gennemføre i forhold til puljens formål. Ansøger skal i så fald gøre rede for behovet for dispensation.
Medfinansiering kan være i form af ansøgers egne midler fx i form af løntimer eller eksterne midler. En del af medfinansieringen kan komme fra private samarbejdspartnere, fonde, legater m.fl.
Der gives tilskud til generel metodeudvikling, men ikke til udvikling af konkrete særlige serviceydelser (jvf. § 20 i lov om biblioteksvirksomhed) med henblik på salg eller til markedsføring af sådanne ydelser.
Slots- og Kulturstyrelsen kan bevillige tilskud med et mindre beløb end det ansøgte. Dette vil være begrundet i tilsagnsbrevet.
Udbetaling Tilskuddet udbetales som udgangspunkt i to rater. Den første ved projektopstart og den anden efter godkendelse af afsluttet regnskab og evalueringsrapport. For tilskud på 100.000 kr. eller derunder udbetales hele tilskuddet ved projektstart. Tilskuddet udbetales til den NemKonto, der er tilknyttet institutionens cvr-nummer.
Projektperiode Slots- og Kulturstyrelsen kan som udgangspunkt give tilsagn om tilskud til projekter i op til to år. Der kan ikke opnås tilskud fra puljen med tilbagevirkende kraft. Det vil sige, at projektet ikke må være igangsat, før der er givet tilsagn fra udviklingspuljen.
I skal i ansøgningsskemaet i Tilskudsportalen angive projektets start- og slutdato. Vær opmærksom på, at projektperioden starter, når I begynder at have udgifter i projektet efter et eventuelt tilsagn.
De indkomne ansøgninger vurderes ud fra følgende kriterier:
Ansøgningerne bliver behandlet ud fra en helhedsvurdering af projektbeskrivelse og bilag.
Du får svar på din ansøgning via Tilskudsportalen senest 12 uger efter ansøgningsfristen.