DDB’s projektpulje yder tilskud til projekter og initiativer, der i overensstemmelse med DDB’s mission bidrager til folkebibliotekernes digitale tilbud, og som kan sikre borgerne nem adgang til udvalgt medieindhold via digitale platforme. Midlerne i DDB's projektpulje er afsat til fremme af DDB samarbejdet.
Årets temaer for projektpuljen er ”Biblioteket tæt på borgernes hverdag” og ”Nye teknologier til berigelse af biblioteksoplevelsen”. Derudover er det muligt at søge under temaet ”Frie forsøg”. Du kan læse mere om temaerne og øvrige retningslinjer for puljen i vejledningen her.
Der er deadline for ansøgninger den 3. oktober 2018 kl. 12.
Der blev åbnet for ansøgninger 29. august 2018.
Alle folkebiblioteker, der er med i DDB, kan søge om midler fra puljen.
Bag en ansøgning skal stå mindst to folkebiblioteker og gerne flere. Nettjenester kan også ansøge om projekttilskud, hvis nettjenesten er ejet og drevet af et eller flere biblioteker, der er tilsluttet DDB-samarbejdet, eller af et konsortium, en forening e.l., hvor et eller flere af bibliotekerne fra DDB-samarbejdet deltager.
Danskernes Digitale Bibliotek kan bevillige tilskud med et mindre beløb end det ansøgte.
Ansøgningerne fordeles blandt sekretariatets faglige konsulenter og de relevante faggrupper (fordeles efter projektets emne). De kommer derefter med en udtalelse om projektet. Denne udtalelse indgår i DDB-sekretariatets indstilling til Koordinationsgruppen, som træffer beslutning om, hvilke projekter der skal have tilsagn.
Derefter offentliggøres resultatet på DDB's hjemmeside.
Ansøgningerne behandles på Koordinationsgruppemøde den 5. december 2018 og ansøgere kan forvente svar medio december.