Formålet med puljen er at udvikle og understøtte langtidsholdbare modeller, der giver flere børn og unge adgang til og lyst til deltagelse i kunstneriske aktiviteter som f.eks. musik, teater, billedkunst m.v. Der skal skabes strukturer, pædagogik, aktiviteter og organisatoriske og tværfaglige samarbejder, der gør det muligt at gribe nysgerrighed og engagement hos børn og unge og give dem relevante tilbud og deltagelsesmuligheder.
Puljen støtter en række modelforsøg igangsat af landets kommuner, som retter sig mod børn og unge i alderen 0-24 år.
Der kan søges til modelforsøg under to temaer:
1. Forsøg med udvikling af elevsammensætning, -rekruttering og outreach. Disse modelforsøg skal have fokus på strategisk udvikling af elevsammensætning og undervisningstilbud. Ambitionen er at skabe relevante og attraktive tilbud, der er målrettet børn og unges forskellige interesser og dermed nå flere og nye målgrupper. Modelforsøg under temaet skal beskæftige sig med et eller flere af følgende forhold:
2. Forsøg med samarbejde på tværs af kommunale institutioner, foreningslivet og undervisningssektoren. Disse modelforsøg skal have fokus på en professionel, åben faglig og samarbejdende praksis mellem f.eks. dagtilbud, grundskoler, ungdomsuddannelser og musik- og kulturskoler samt samarbejder mellem klubber, ungdomsskoler, produktionsskoler, øvelokaleforeninger, øvrige kunstskoler mv. og musik- og kulturskolerne for at sikre alle børn og unge attraktive deltagelsesmuligheder i musiske og kunstneriske fællesskaber. Modelforsøg under temaet skal beskæftige sig med et eller flere af følgende forhold:
Det forventes, at ansøger:
Læs mere om indsatsteori her
Kommuner – enten alene eller i samarbejde med andre kommuner. Modelforsøg skal gennemføres af mindst 3 forskellige typer aktører, hvoraf den ene skal være en kunst- eller kulturskole. Det kan f.eks. være et samarbejde mellem en kunst- eller kulturskole og lokale institutioner eller foreninger for børn og unge samt en uddannelsesinstitution (f.eks. en professionshøjskole eller videregående kunstnerisk uddannelse).
Kunst- eller kulturskoler omfatter alle typer af skoler, der tilbyder undervisning i kunstneriske aktiviteter til børn og unge i deres fritid, uanset om kunst- eller kulturskolerne modtager statsrefusion i medfør af musikloven. Lokale institutioner kan være dagtilbud, grundskoler, ungdomsskoler og -klubber, biblioteker, egnsteatre, museer, teatre, spillesteder m.v.
Den 27. april 2021 blev der gennemført en opstartskonference for uddeling af midler for 2021, hvor man kan hente inspiration og få besvaret eventuelle spørgsmål. Læs mere om opstartskonferencen her
Link til Q&A
Det er Slots- og Kulturstyrelsen, der afgør puljens fordeling på de indkomne ansøgninger på baggrund af en faglig vurdering foretaget af relevante fagpersoner.
Ansøgninger til puljen skal opfylde følgende krav:
Der vil blive lagt vægt på følgende kriterier (ikke-prioriteret rækkefølge):
For projekter i 2022 er ansøgningsfristen d. 10. november 2021 med svar 20. januar 2022.