Formålet med ansøgningspuljen er, at en eller to civilsamfundsaktører etablerer og uddanner et team af ung-til-ung dialogskabere til at facilitere dialogmøder for unge i alderen 12 – 25 år for derigennem at nedbryde gensidige fordomme og fremme respekt på tværs af de unges forskellige overbevisninger og livssyn. Udbredelsen vil primært ske i grundskoler og ungdomsuddannelser i hele landet.
Puljen er led i udmøntningen af den nationale handlingsplan mod antisemitisme fra januar 2022.
Puljen kan søges af civilsamfundsaktører. Puljen kan, hvis det findes hensigtsmæssigt, ansøges i et samarbejde mellem to civilsamfundsaktører, for eksempel foreninger eller organisationer med forskellige men komplementære kompetencer til at løfte opgaven.
Der er afsat 0,5 mio. kr. årligt i perioden 2024-2025.
Ved vurdering af de indkomne ansøgninger vil der blandt andet blive lagt vægt på:
1) At ansøgeren opfylder kravene til ansøgerkreds. Til at vurdere ansøgning er det derfor relevant at beskrive, hvilken type civilsamfundsaktør, der søger puljen, herunder hvilke andre opgaver aktøren driver, hvilket sigte aktøren har og om det er en lokal eller landsdækkende civilsamfundsaktør. Det vil også vurderes positivt, hvis ansøger har erfaring med lignende projekter og/eller har erfaring med at arbejde med unge. Det er imidlertid ikke et krav. Hvis flere civilsamfundsaktører i et samarbejde søger puljen, skal rolle- og ansvarsfordelingen fremgå tydeligt.
2) At projektets formål er beskrevet. Det er centralt, at det sandsynliggøres, hvordan projektet medvirker til at fremme puljens formål (jf. beskrivelsen under afsnit 2 om 'Puljens formål'). I projektets formål beskrives, hvilket problem indsatsen skal løse, og hvilken forandring det skal medføre.
3) At projektets målgrupper (jf. beskrivelsen under afsnit 3 om 'Projektets målgruppe') er beskrevet, herunder hvem projektet skal gavne. Det omfatter både de unge, som dialogmøderne er rettet mod og de dialogskabere/dialogkoordinatorer, som skal rekrutteres til opgaven.
4) At udbredelsen af indsatsen er beskrevet. Det skal fremgå, hvordan indsatsen formidles og udbredes til primært skoler og ungdomsuddannelser i hele landet.
5) At indsatsens delmål er beskrevet. Delmålene er konkretiseringer af projektets overordnet formål. Til hvert delmål beskrives også aktiviteter, succeskriterier og målemetoder.
6) At tidsplan for aktiviteter er udarbejdet. Det skal angives om nogle aktiviteter tidsmæssigt skal placeres før andre, og om der er særligt kritiske betingelser, der skal være opfyldt, før I fortsætter med projektet.
7) At det fremgår, hvordan projektet vil dokumentere aktiviteter og resultater.
8) At projektets organisation og ledelse er beskrevet. Beskriv projektets organisationsstruktur og opgavefordeling. F.eks. hvor mange ansatte/frivillige er der i projektet, projektlederens beføjelser, hvem har det overordnede ansvar for projektet, projektets samarbejdspartner og hvad disse bidrager med.
9) At de gode erfaringer fra projektet kan videreføres efter projektets afslutning. Beskriv hvordan erfaringer fra indsatsen eventuelt ville kunne videreføres efter projektets afslutning.
10) At der udfyldes budgetskema med en realistisk fordeling af udgifter over året. Skabelon for budgetskema findes på puljens side.
11) At den tilskudsansvarlig person har det fulde økonomiske og retlige ansvar for projektet, der gives tilskud til.
Ansøgeren forpligter sig ved sin underskrift til at overholde de beskrivelser, der er til formålet, målgruppen og forventede resultater for initiativet.
Ansøgningspuljen kan søges fra 5 januar til 16 februar kl 23.55 2024
Ansøgere kan forvente svar inden d. 1 marts 2024