I forbindelse med omorganiseringen af Danskernes Digitale Bibliotek (DDB) blev det besluttet, at staten i perioden 2021-2023 viderefører det eksisterende driftstilskud til bibliotekernes nettjenester.
Det er formålet at yde støtte til driftsstilskud til digitale biblioteksløsninger med et nationalt sigte, der kan sikre borgerne nem adgang til oplysninger og formidling af udvalgt, kvalitativt, aktuelt og alsidigt (medie)indhold.
Hvad kan der søges til?
Der ydes driftstilskud til digitale løsninger, såkaldte nettjenester, der indgår eller kan indgå i folkebibliotekernes fælles digitale formidling.
Der kan søges om tilskud, der helt eller delvist dækker driftsudgifter til løsningen, for perioden 1. januar 2022 til 31. december 2023.
Folkebiblioteker oa. kan ansøge om driftstilskud til bibliotekernes nettjenester.
Der kan søges om tilskud, der helt eller delvist dækker driftsudgifter til løsningen, for perioden 1. januar 2022 til 31. december 2023. Eventuel medfinansiering kan være i form af ansøgers egne midler, eksterne midler eller kapitaliseret arbejdskraft.
Udbetaling
Tilskuddet udbetales i kvartalsvise rater. Tilskuddet udbetales til den NemKonto, der er tilknyttet institutionens cvr-nummer.
Juridisk og økonomisk ansvar for projektet
Vær opmærksom på, at den projektansvarlige har det juridiske og økonomiske ansvar for gennemførelsen af projektet. Den projektansvarlige har ansvaret for, at al relevant lovgivning overholdes, og at projektet ikke strider imod administrativt fastsatte regler.
Det er Strategisk Biblioteksudvalg, der vurderer de indkomne ansøgninger.
De ansøgte løsninger skal bidrage i bibliotekernes indsats med at fremme oplysning, uddannelse og kulturel aktivitet. Løsningen skal give borgerrettet værdi og værdi for bibliotekerne, have fremtidsperspektiv, besidde praktisk anvendelighed og bredde. Eksisterende nettjenester i solid drift vægtes højt. Om der skal ydes driftstilskud til en løsning, beror på en samlet vurdering. Vurderingen af ansøgningen foretages på grundlag af følgende kriterier:
· Værdi for brugere og biblioteker
· Driftsmæssige og tekniske rammer
· Fremtidig drift og udviklingspotentialer
I vurderingen af værdi for brugere og biblioteker lægger udvalget vægt på:
· Løsningens værdi - i hvilken grad løsningen i forhold til målgruppen udgør et attraktivt og unikt tilbud. Dette kan fx afspejles i den hidtidige anvendelse af tilbuddet.
· Løsningens nationale karakter - dvs. hvorvidt løsningen har national udbredelse eller må antages umiddelbart at have potentiale til at blive udbredt nationalt.
· Løsningens strategiske værdi for bibliotekssektoren - det vil bl.a. sige hvordan løsningen indgår i bibliotekernes øvrige tiltag og tilbud.
I vurderingen af driftsmæssige og tekniske rammer lægger udvalget vægt på:
· Løsningens tekniske platform - dvs. i hvilket omfang løsningen omfatter en holdbar og hensigtsmæssig teknisk platform, eventuelle snitflader og afhængigheder til andre systemer
I vurderingen af fremtidig drift og udviklingsplaner lægger udvalget vægt på:
· Ansøgningens overvejelser omkring fremtidig drift efter 2023, hvor der ikke længere gives statslig driftsstøtte, herunder dialog med andre aktører på det digitale område, fx Det Digitale Folkebibliotek.
· Udviklingspotentialer – dvs. en beskrivelse af udviklingsplaner og udviklingspotentialer omkring løsningen.
Det forventes at alle ansøgere får svar ultimo september 2021.