Som led i udrulningen af de nye signalsystemer på den danske fjernbane har Banedanmark mulighed for at kompensere jernbanegodsvirksomheder for op til halvdelen af deres udgifter i forbindelse med indkøb og installation af nyt togkontrolanlæg til godslokomotiver
Som led i aftalen om grøn transport 3. april 2020 er der afsat en pulje til udbredelse af ladeinfrastruktur til elbiler. Puljen er på 49,9 mio. kr. og administreres af Vejdirektoratet.
Der kan søges tilskud til opsætning af lyn- og hurtigladestandere samt koncepter for opsætning af ladeinfrastruktur i byer. Midlerne i puljen søges fordelt med ca. 1/3 til ladestandere på motorvejsnettet, 1/3 uden for byerne og 1/3 i byerne.
Der kan søges om medfinansiering til etablering af hjertezoner ved skoler.
En hjertezone er en zone omkring en skole, hvor bilkørsel begrænses i forbindelse med skolens mødetid.
Hjertezoner ved skoler skal understøtte, at skoleveje bliver mere sikre for eleverne ved at mindske mængden af trafik, når eleverne møder ind om morgenen.
Som led i aftalen om grøn transport 25. juni 2021 er der afsat en pulje til grøn drivmiddelinfrastruktur til erhvervstransport. Puljen er på 71,3 mio. kr. og administreres af Vejdirektoratet.
Der kan søges tilskud til projekter der fremmer etablering af offentligt tilgængeligt tank- og ladeinfrastruktur og til etablering af virksomheders egen tank- eller ladeinfrastruktur. Der ydes ikke tilskud til indkøb af køretøjer
Puljen målrettes tank- og ladeinfrastruktur til fx taxier, varebiler, lastbiler og busser, der kører på alternative drivmidler som fx el, gas og brint.
Ansøgningerne skal ligge inden for følgende temaer:
Der kan søges tilskud til cykelprojekter, der forbedrer vilkårene for cyklisme, så det bliver mere attraktivt at cykle i Danmark. En velfungerende og moderne cykeltransport kræver en veludbygget cykelinfrastruktur, der både tilskynder til, at flere vælger cyklen og samtidig sørger for trafiksikkerhed blandt de andre trafikanter.
Som led i Aftale om Deludmøntning af Grøn Fond af 15. april 2024 er der afsat 352,5 mio. kr. til grøn omstilling og effektivisering af vejgodstransporten. Midlerne udmøntes som en ansøgningspulje i 2025.
Virksomheder kan søge om støtte til følgende tiltag:
- Meromkostning ved indkøb eller leasing af nulemissionslastbiler, der ikke tidligere har været indregistreret som brint- eller ellastbil i Motorregistret
- Investering i depotladning eller -tankning til brint eller el
- Projekter der omfatter begge dele
- Omkostninger til nettilslutning ved investering i destinationsladning.
Puljens formål er at igangsætte og udbrede nye og andre mobilitetsløsninger, som belyst af ekspertudvalget om kollektiv mobilitet med henblik på at give flere borgere bedre adgang til kollektiv transport.
Puljens formål er, at støtte initiativer, der fremmer brugen af brændselscellekøretøjer i trafikal sammenhæng og ansøgningerne skal ligge inden for følgende temaer:
1. januar 2020 træder en ændring i Færdselsloven i kraft som giver lastbiler og vogntog lov til at køre op til 80 km/t på landeveje og motortrafikveje, hvor de før kun har måttet køre 70 km/t. Det er derfor gjort muligt for kommunerne at søge om støtte til at skilte med lokal hastighedsgrænse på 70 km/t for lastbiler og vogntog på strækninger hvor man stadigvæk vil fastholde den lavere hastighedsgrænse for denne kategori.
Som led i Aftale om udmøntning af midler i puljen til grøn transport af d. 25. juni 2021 er der afsat en pulje til offentligt tilgængelige ladestandere. Puljen er på 64,4 mio. kr. og administreres af Vejdirektoratet.
Der kan søges tilskud til opsætning af lyn- og hurtigladestandere eller opgradering af offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur til elbiler
Hurtigladestandere defineres ved at have en ladeeffekt på mellem 50 og 149 kW. Lynladestandere defineres ved at have en ladeeffekt på 150 kW eller derover.
De forskellige stiktyper skal opfylde AFI-direktivets bestemmelse, og at det er op til ansøger, at redegøre for, hvordan projektet, herunder de tekniske forhold, understøtter flest mulige eldrevne køretøjer.
At yde tilskud til investeringer i materiel og infrastruktur, som er nødvendige for, at flyvepladserne kan leve op til krav til forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed.
Som led i aftalen om Infrastrukturplan 2035 af den 28. juni 2021 er der afsat en pulje til at understøtte øget anvendelse af el-delebiler. Puljen er på 100 mio. kr. og udmøntes i 2023 og 2024.
Der kan ydes tilskud til projekter og tiltag, der fremmer brugen af el-delebiler og som har et væsentligt potentiale og er alment tilgængelige. Kun projekter, der omhandler el-delebiler, er tilskudsberettigede – og således ikke fossildrevne- eller hybridbiler.
Puljen omfatter følgende typer alment tilgængelige el-delebilsordninger:
• El-delebiler med fast stamplads, for eksempel boligforeninger, som har etableret/ønsker at etablere en fælles el-delebilsordning; firmaer der tilbyder abonnementsordninger, hvor du kan leje en el-delebil eller tilsvarende koncepter
• El-delebiler uden fast stamplads, for eksempel firmaer der tilbyder abonnementsordninger, hvor du kan leje en el-delebil som afhentes ét sted og parkeres et andet sted.
• Nabo-til-nabo el-delebilsordninger for eksempel en platform der faciliterer brugen af nabo-til-nabo el-delebiler.
• Der kan både ydes tilskud til etablering af nye el-delebilsordninger og til omstilling af eksisterende delebilsordninger.
Der kan for eksempel ydes tilskud til følgende typer af projekter og tiltag:
• Etablering af dedikerede p-pladser inkl. ladestandere til el-delebiler*
• Etablering af ladestandere på eksisterende delebilspladser*
• Pilotprojekter ved udvalgte knudepunkter som eksempler på, hvordan delebiler bedre kan spille sammen med de kollektive transportformer og underbygge dem
• Pilotprojekter der for eksempel afprøver nye anvendelsesområder, brugergrupper eller platforme
• Lokale markedsundersøgelser, for at afdække interessen i et lokalområde
• Udvikling af nye tiltag og platforme, der fremmer brugen af el-delebiler
*Ladestandere forbeholdt el-delebiler kan frit (efter privatretlig aftale) opsættes på private arealer.
Ladestandere forbeholdt el-delebiler kan opsættes på kommunale og regionale arealer, selvom sådanne ladestandere ikke kan anses for offentligt tilgængelige i henhold til AFI-loven, såfremt ansøger indhenter de nødvendige tilladelser til opsætningen. Der vil skulle indhentes en tilladelse efter vejlovens § 80 ved opsætning af en ladestander forbeholdt el-delebiler på kommunalt vejareal og grundejerens tilladelse for så vidt angår ejendomme ejet af kommuner og regioner.
Der gives ikke tilskud til indkøb af biler og privatpersoners indkøb af ladestandere, men leasing af elbiler til brug i deleordningen kan på visse betingelser indgå som tilskudsberettiget omkostning.
Det overordnede formål for ”Pulje til medfinansiering af trafiksikkerhedsmæssige forbedringer på det kommunale vejnet” er at styrke trafiksikkerheden på det kommunale vejnet ved at målrette indsatsen mod de primære ulykkesproblemer.
Formålet med Pulje til højresvingsulykker er, i henhold til den oprindelige Strategi for forebyggelse af højresvingsulykker, at give kommuner mulighed for at modtage støtte til en bredere række af tiltag, der kan forebygge højresvingsulykker i kryds i kommuner.
Som led i aftalen om Grøn omstilling af vejtransporten 4. december 2020 er der afsat midler til offentlig tilgængelig opladning af elcykler.
Puljen er på 12,2 mio. kr. og administreres af Vejdirektoratet.
Der kan søges om tilskud til opstilling af offentlig tilgængelige ladestandere til elcykler. for at fremme brugen af ladestationen, kan der som del af en ladestation søges om tilskud til:
På finansloven for 2022 er der afsat en pulje på i alt 1 mio. kr. til støtte til dataleverandører til levering af data i de krævede datastandarder til NAP
Det overordnede formål for ”Pulje til ordning om støtte til beslutningsgrundlag til pulje til trafiksikkerhedsmæssige forbedringer på det kommunale vejnet” er at sikre, at små kommuner med begrænsede ressourcer og erfaringer på trafiksikkerhedsområdet kan hente hjælp og støtte til udarbejdelse af ansøgning til ”Pulje til medfinansiering af trafiksikkerhedsmæssige forbedringer på det kommunale vejnet”
Som led i aftalen om Infrastrukturplan 2035 af den 28. juni 2021 er der afsat en pulje til at understøtte øget anvendelse af el-delebiler. Der er i 2023 og 2024 gennemført to ansøgningsrunder med henblik på fordeling af midler fra den pågældende pulje. Eftersom der efter afslutningen af ansøgningsrunden i 2024 fortsat var midler til rådighed, har IP35-forligskredsen truffet beslutning om at forlænge puljens løbetid ved at iværksætte en supplerende ansøgningsrunde i 2025.
Som led i aftalen om Infrastrukturplan 2035 af den 28. juni 2021 er der afsat en pulje til at understøtte øget anvendelse af el-delebiler. Puljen er på 100 mio. kr. og skal udmøntes i 2023 og 2024.
Som led i den politiske aftale om udmøntning af pulje til grøn transport den 22. december 2021 er der afsat en pulje til offentligt tilgængelige ladestandere på kommunale arealer. Puljen er på 98 mio. kr. og administreres af Vejdirektoratet.
Der kan søges tilskud til ladestanderprojekter, hvor udbuddet viser, at kommunal medfinansiering er nødvendig for projektets etablering. Der kan opnås støtte til 50 pct. af den kommunale medfinansiering.
Puljen vil være målrettet de mindste kommuner, hvorfor kun kommuner med under 25.000 indbyggere vil kunne søge om hjælp til beslutningsgrundalg for ansøgninger til pulje til cykelprojekter.
Som led i Aftale om udmøntning af midler i puljen til grøn transport af d. 22. december 2021 er der afsat en pulje til offentligt tilgængelige ladestandere på private arealer. Puljen er på 49 mio. kr. og administreres af Vejdirektoratet.