Udvalget har forsøgsvis besluttet at gøre det muligt for alle at tilkendegive interesse for selv at blive medlem af Dansehallernes bestyrelse for at gøre rekrutteringsgrundlaget for udpegning så bredt som muligt. Udvalget skal udpege to medlemmer.
Om Dansehallerne
Dansehallerne skal styrke og fremme professionel dans og koreografi og medvirke til udvikling af kunstformen i Danmark. Dansehallerne skal stille faciliteter til træning og prøveforløb til rådighed for dansere og koreografer. Dansehallerne kan administrere nationale turnéordninger for den moderne samtidsdans og koreografi. Dansehallerne skal endvidere medvirke til fremme af børn og unges interesse for og kendskab til dans.
Dansehallerne finansieres af driftstilskud fra Kulturministeriet og Københavns Kommune samt salg af forestillinger, billetsalg og andre aktiviteter. Derudover modtager institutionen bidrag fra en række fonde og puljer til tidsbegrænsede aktiviteter og projekter.
Dansehallerne ledes af en bestyrelse, hvor medlemmerne tilsammen skal repræsentere juridisk, ledelsesmæssig, økonomisk, markedsføringsmæssig og scenekunstnerisk indsigt. Bestyrelsen sammensættes i overensstemmelse med lov om ligestilling mellem mænd og kvinder.
Bestyrelsesmedlemmer kan ikke præsenteres i eller (co)produceres af Dansehallerne, samtidig med at de sidder i bestyrelsen.
Bestyrelsen for Dansehallerne består af 6 medlemmer: To medlemmer udpeget af Kulturministeren, to medlemmer udpeget af Statens Kunstfond (Projektstøtteudvalget for Scenekunst), ét medlem udpeget af Dansehallernes medarbejdere og ét medlem udpeget af Københavns Kommune. Den nuværende bestyrelse består af:
Merethe Eckhardt, Torben Seldrup og Eva Steen Norhagen er beskikket frem til 30.04.2026
De nye bestyrelsesmedlemmer skal sidde i fire år fra 1. maj 2024 til 31. april 2027. Der tages forbehold for ændringer i regelgrundlaget for udpegningen af bestyrelsen for Dansehallerne.
Læs mere om Dansehallerne her.
Læs mere om Dansehallernes organisation og den nuværende bestyrelse her.
Du kan søge, hvis du har solid erfaring, kompetencer eller faglig ekspertise inden for kultur, kunst, scenekunst og/eller dans. Der bliver også set på, om du har ledelsesmæssige kompetencer eller erfaring med bestyrelsesarbejde.
Du ansøger i dit CPR-nummer. Vi behandler dine oplysninger fortroligt.
Opslaget vedrører kandidater til Dansehallernes bestyrelse.
Udvalget har forsøgsvis besluttet at gøre det muligt for alle at tilkendegive interesse for selv at blive medlem af Dansehallernes bestyrelse for at gøre rekrutteringsgrundlaget for udpegning af medlemmer til teaterbestyrelser så bredt som muligt. Udvalget indstiller fire medlemmer (to kvinder og to mænd) til bestyrelsen i Dansehallerne til kulturministeren, som herefter vælger blandt de fire indstillede kandidater og beskikker to af dem til bestyrelsen.
Kandidater fra dette Open Call kommer til at indgå i udvalgets indstillingsproces og arbejde med at finde de rette kandidater. De to nuværende bestyrelsesmedlemmer udpeget af Statens Kunstfond kan indgå i bruttolisten af kandidater, som udvalget indstiller fra, da de begge kan genudpeges.
Efter ligestillingsloven skal udvalget indstille både en kvindelig og en mandlig kandidat til hver enkelt bestyrelsespost til kulturministeren.
Ansøgningsproceduren foregår ved en vurdering af din skriftlige ansøgning. Udvalget foretager en scenekunstfaglig vurdering af den enkelte ansøgers erfaringer, kompetencer og ekspertise i relation til de siddende bestyrelsesmedlemmers øvrige kompetencer.
Læs mere om den konkrete opgave som medlem af Dansehallernes bestyrelse.
I februar måned 2024 giver udvalget besked til alle ansøgere, hvorvidt de er indstillet til bestyrelseshvervet eller ej. De indstillede får endeligt svar i april. Kulturministeren udpeger de to medlemmer til bestyrelsen i april 2024 og offentliggør beskikkelsen i en pressemeddelelse.