Som led i udrulningen af de nye signalsystemer på den danske fjernbane har Banedanmark mulighed for at kompensere jernbanegodsvirksomheder for op til halvdelen af deres udgifter i forbindelse med indkøb og installation af nyt togkontrolanlæg til godslokomotiver
1. Jernbanegodsvirksomheder med egne godslokomotiver og eget sikkerhedscertikat.
2. Jernbanegodsvirksomheder, som opererer med egne godslokomotiver på basis af en jernbaneinfrastrukturforvalters sikkerhedscertifikat, eller fremover ønsker at operere på Banedanmarks infrastruktur med godslokomotiver, som har en gyldig ibrugtagningstilladelse.
3. Jernbanegodsvirksomheder der har modtaget ibrugtagningstilladelsen for leasede godslokomotiver.
Der kan ikke søges om delvis dækning af indirekte omkostninger og projektomkostninger.
Såfremt der er opnået eller opnås anden Folketinget har bevilget 57,1 mio. kr. (pl-2017) til formålet, og EU-Kommissionen har i juli 2017 godkendt ordningen.
Der kan samlet søges maksimalt 50% kompensation af de samlede direkte omkostninger ved anskaffelse og installation af ETCS og dansk STM.
Omkostninger til indkøb og installation af dansk STM kan der søges dækket 100%. Omkostninger til anskaffelse og installation af ETCS-udstyr kan søges dækket med op til 50% støtte, idet den samlede kompensation ikke kan overstige 50% af de de samlede direkte omkostninger ved anskaffelse og installation af ETCS og dansk STM.
Der kan ydes en maksimal kompensation på 1,246 mio. kr. ved udrustning af det første godslokomotiv i en serie af godslokomotiver (First-of-Class) og 0,519 mio. kr. per godslokomotiv for de efterfølgende i serien. Indenfor ovennævnte beløb må andelen af støtte til dansk STM maksimalt udgøre 286.000 kr. Indkøbes dansk STM som supplement til eksisterende ETCS-udstyr må støtten kun udgøre 50%.
Eventuel overskridelse af projektbudgettet er ansøgers ansvar. Det vil ikke være muligt at søge Banedanmark om yderligere midler til omkostninger vedrørende ETCS og STM.
offentlig støtte (herunder EU-støtte) til udrustning af det pågældende godslokomotiv med STM og/eller ETCS, skal man være opmærksom på, at det maksimalt er muligt at opnå støtte af op til 50 % af de direkte omkostninger ved anskaffelse og installation af udstyr på et konkret godslokomotiv på tværs af de forskellige offentlige støttepuljer.
Er der ansøgt eller planlægges der indsendt ansøgning om EU-støtte eller støtte fra anden offentlig myndighed, skal det angives i denne ansøgning. Hvis ansøgning er fremsendt skal denne medsendes.
Operationelle ansøgningskriterier for godslokomotivers tilknytning til Danmark
Banedanmark vil i tilfælde af, at det senere viser sig, at betingelserne for støtte som fremgår af nedenstående ikke er opfyldt og hvor bankgarantien er frigivet kræve allerede udbetalt støtte tilbagebetalt.
Eksisterende jernbanegodsvirksomheder på den danske fjernbane
Der kan dels ansøges om støtte til godslokomotiver, som de seneste fem år hver for sig har kørt 50.000 togkm eller i de seneste fem år har præsteret 5.000 driftstimer.
Definitioner:
Togkilometer omfatter også tomkørsel i forbindelse med placering af materiel.
Driftstimer er timer, hvor godslokomotivet er i drift og bemandet men ikke nødvendigvis i bevægelse i forbindelse med infrastrukturarbejder på den danske fjernbane.
Herudover skal der afgives en tro og love erklæring om fortsat kørsel med de tilgodesete godslokomotiver i mindst fem år fremover.
I tilfælde af handel med godslokomotiver er historisk kørsel tilknyttet det enkelte godslokomotiv og ikke jernbanegodsvirksomheden.
For at få udbetalt 1. rate skal eksisterende jernbanegodsvirksomheder stille bankgaran-ti/virksomhedspant for det udbetalte beløb.
Godslokomotiver, som ikke lever op til ovenstående krav om tilknytning, bliver håndteret efter samme princip, som gælder for nye jernbanegodsvirksomheders godslokomotiver, jf. nedenfor.
Nye jernbanegodsvirksomheder / nye godslokomotiver på den danske fjernbane
Der kan ansøges om støtte til godslokomotiver, som anvendes af jernbanegodsvirksomheder, der er nye på det danske marked.
Disse godslokomotiver skal over en periode på fem år køre mindst 50.000 togkm eller præstere 5.000 driftstimer.
Nye jernbanegodsvirksomheder skal for at kunne modtage støtte stille bankgaranti/virksomhedspant for de opnåede støttebeløb.
Ved ansøgning om støtte til nye godslokomotiver skal de specifikke omkostninger til togkontrolanlæg kunne identificeres i prisen på det nye lokomotiv.
Tekniske ansøgningskriterier
Der kan ansøges om støtte til togkontrolanlæg, som lever op til følgende tekniske ansøgningskriterier:
-Udstyret skal baseres på ERTMS-basislinje 3 og opfylde kriterierne i Bekendtgørelse nr. 1465 af 5. december 2016 om køretøjers tekniske kompatibilitet med jernbanenettet.
-Banedanmark skal modtage dokumentation om, at systemet og installationen er certificeret som interoperabelt mod den relevante reference på kontraktstidspunktet ved levering af udstyret. Hvis certificeringen er baseret på undtagelser, dokumenteres undtagelserne som led i interoperabilitetsdokumentationen.
-Udstyret skal eftervises at være forenelig med den danske ERTMS-infrastruktur i Øst- og Vestdanmark på disse to måder:
1. Eksekvering af de danske ERTMS test cases i Banedanmarks Joint Test Lab i Valby
2. Eksekvering af et delsæt af disse tests på ETCS-strækninger såvel vest som øst for Lillebælt.
De danske ERTMS test cases er udviklet af det danske signalprogram og vil blive distribueret til de relevante parter på forespørgsel.
Bemærk, at hvis interoperabilitetscertificeringen er baseret på dispensationer, er anvendelsesområdet for godslokomotivet sandsynligvis begrænset til Danmark, medmindre dispensationerne er anerkendt i andre EU-medlemsstater. Hvis godslokomotivet er beregnet til drift over grænserne til Sverige og/eller Tyskland, skal yderligere kompatibilitetstest planlægges i samarbejde med disse jernbanenetværks infrastrukturforvalterne. Banedanmark vil ikke være involveret i planlægning eller udførelse af sådanne tests på andre staters jernbaneinfrastruktur.
Fem (5) uger fra fyldestgørende ansøgningsmateriale er fremsendt